21.6.13

Noam Chomsky: "10 strategier för manipulation" av media


Gå till allmänheten som ett litet barn

De flesta av reklam till allmänheten använder tal, argument, folk och speciell barns intonation, ofta nära till svaghet, som ett litet barn eller en sinnesslöa. Ju hårdare reklam försöker lura betraktaren ser, desto mer tenderar att anta en ton infantilisering. Varför? "Om man går till en person som hon hade en ålder av 12 år eller mindre, då, tenderar hon med en viss sannolikhet att ett svar eller reaktion också saknar en kritisk känsla som en person 12 år eller yngre (se Silent Weapons för Quiet War). "
Se resten av artikeln:
http://noam-chomsky.tumblr.com/post/13867896307/noam-chomsky-10-strategies-of-manipulation-by-the

---------------------------------------
Frågan:
Varför räknar medier folk som omogna människor? Vad sysslar super makthavare i media och varför ser de oss, betraktare som ett litet barn? De utnyttjar barn också varför medier vill bemötta folk som ett barn!  

Inga kommentarer: