
Målet med
BBIC är att ge barn som är föremål för socialtjänstens insatser samma
möjligheter i livet som andra barn i samhället. BBiC Triangeln är baserad på
barns utveckling i helhet och har ett övergripande perspektiv. Triangeln är ett
verktyg som är bygd på tre vinklar som innefattar barnets behov, föräldrarnas
förmåga och familj och miljö.
Perspektivet
försöker täcka problematiken som uppstår när ett barn har ett visst behov eller
brist utifrån någon av de tre olika vinklarna. Barn som antingen är födda eller har vuxit upp i Sverige och
varit aktuella i en BBIC utredning har oftast delar av alla tre vinklarna i
triangeln, men att det saknas någon eller några enskilda aspekter som kan
behöva åtgärder för att tillfredsställa barnens behov.
BBIC har använts i utredningar rörande ensamkommande
barn i Sverige från 2006 och framåt. De ensamkommande barnens situation visar
ofta på brister i förhållande till BBIC. För att kunna hitta en bra väg in i
samhället och en normal situation som kan anses acceptabel, används olika
verktyg och formulär som exempelvis vårdplan och genomförandeplan som
socialtjänsten använder sig av för att skapa en trygg och säker tillvaro för
barnen. En fråga som uppstår i förhållandet mellan BBIC och de ensamkommande
barnen är att de här barnen saknar föräldrar, familj och en passande miljö i
Sverige. Två vinklar försvinner alltså och kvar av triangeln blir bara barnets
behov.
Ensamhet
som ett nytt fenomen hos barn är ett problem som vi inte upplevt i så stor
utsträckning i Sverige på senare tid. Ensamhet
hos vuxna människor i Sverige är ett ganska känt problem som inkluderar ungefär
35% av befolkningen men ensamheten hos barn, speciellt de nyanlända barnen, är
ett riktigt stort problem som behöver nya perspektiv, tankesätt och resurser.
Ensamkommande barn har vuxit upp ensamma i nästan hela sitt liv, i sitt land
och ibland tvingas de till att börja jobba tidigare, gifta sig tidigare,
avsluta sin barndom tidigare och lämna sin familj pga. olika anledningar.
De
ensamkommande barnen tvingades också lämna sina länder och med stora risker
resa i väg till exempelvis Sverige för att rädda sina liv och hjälpa resten av sin
familj. I hela processen har barnen upplevt ensamhet med massor av traumatiska händelser
som de har burit ensamma på sina små axlar.
Tyvärr
investeras inte tillräckligt med insatser och resurser på de ensamkommande
barnen och därför finns ett stort antal ensamkommande barn som efter flera år i
det svenska samhället fortfarande känner sig ensamma. Avslag på ansökningar
gällande familjeanknytning gör att ensamheten fortsätter i skolan, i bostaden,
i deras sociala nätverk och identitetsmässigt.
Föräldrars
förmåga att tillgodose barns behov och vara ett stöd i dennes utveckling på ena
sidan och en miljö för ett tryggt och utvecklande liv på andra sidan, är väldigt
avgörande för ett barns hälsa, utbildning och integration. Utan två vinklar i
BBIC triangeln ges inte de ensamkommande barnen möjligheter att lösa problemen
de upplever med sin ensamhet. BBIC för ensamkommande barn kan inte uppnå målet
att ge liknande möjligheter till ensamkommande barn som till andra svenska
barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar